De duurzame, ethische bank met persoonlijk advies voor een fair rendement

Wil jij zin geven aan je geld? Bij vdk bank kan je rekenen op een duurzame dienstverlening, van het eerste gesprek tot het beheer van je volledige portefeuille. Als duurzame, ethische bank maken we tijd voor persoonlijk advies én herbeleggen we je spaargeld, verzekeringspremie, de maandelijkse rente op je lening … in duurzame, ethische initiatieven. Zo kan jij er zeker van kan zijn dat jouw geld een faire winst oplevert op lange termijn. Daar word jij beter van, en de rest van je wereld ook.

Sinds 1926 kunnen individuen en gezinnen met een hart voor hun omgeving bij ons ethisch verantwoord bankieren. Zowel digitaal als via ons kantorennet kan je bij ons terecht voor een brede waaier aan duurzame financiële diensten: kredieten, betalingsverkeer, spaarproducten, beleggingen en verzekeringen. De afdeling Bedrijven en Organisaties ondersteunt daarnaast ondernemingen, de overheid, maatschappelijke instellingen en non-profitorganisaties. Je vindt de hoofdzetel van vdk bank op het Sint-Michielsplein in Gent en onze 75 buurtkantoren vind je verspreid over Vlaanderen. Met vertrouwensadviseurs in de buurt willen we je persoonlijk begeleiden tijdens elk belangrijk moment in je leven. Op die manier streven we dagelijks naar een duurzaam evenwicht tussen rendement en gemoedsrust.

peter de roo klant 3
Zelf ben ik al klant vanaf mijn 12 jaar. Van toen tot nu heb ik maar twee kantoordirecteurs gekend. Een vertrouwd gezicht is belangrijk bij bankzaken.
Peter De Roo

vdk-klant, als particulier en als ondernemer

Ons beleid van ethisch verantwoord bankieren is gebaseerd op de 4 p’s van duurzaam ondernemen.

Icoon people

People

We willen een vertrouwensrelatie opbouwen met onze klanten. Daarom geven we je raad op maat: relevant, deskundig, correct en onafhankelijk. We blijven leren en luisteren zorgvuldig, ook in buurten met sociale tegenstellingen. En we vertellen je alles wat je moet weten, open en fair, in klare taal en duidelijke daden.

Icoon planet

Planet

We investeren zoveel mogelijk in activiteiten die gunstig zijn voor mens en milieu. Door te sparen met sociaal-maatschappelijk engagement wordt je spaargeld gebruikt om duurzame projecten, zoals microfinancieringen, duurzame energiebedrijven en milieuvriendelijke technologie te financieren. Zo bouw jij mee aan de samenleving van morgen, voor jezelf en je nageslacht.

Icoon profit

Profit

vdk bank heeft als middelgrote onafhankelijke bank een van de grootste kapitaalbuffers in de bankwereld. We gaan voor optimale winst op de lange termijn, niet voor snel gewin vol risico. Om de duurzaamheid van onze producten te garanderen, werken we samen met drie onafhankelijke organisaties: ethisch adviesbureau Forum Ethibel, ratingbureau Oekom en de socio-culturele organisatie FairFin, die ons beoordeelde met ‘zeer laag risico op schadelijke investeringen’. In de BankWijzer van FairFin staan we met ons duurzame beleid in de top 3.

Icoon partners

Partners

In 1926 startte vdk bank als bank van de gewone werkmens. Later werden we pionier in microkredieten en richtten we mee Incofin cvso op, een Belgisch investeringsfonds dat minderbedeelde ondernemers ondersteunt in ontwikkelingslanden. Vandaag investeren we in verschillende wijkgezondheidscentra en andere sociale projecten in België, omdat we positieve verandering willen brengen in lokale gemeenschappen.

Samen timmeren aan een duurzame, ethische weg

Als onafhankelijke bank in Vlaanderen wil vdk bank positief bijdragen aan de toekomst door vandaag duurzame en ethische keuzes te maken. Daarom houden we ons bij elke nieuwe besteding of herbelegging aan een ethische code, waaraan we ook onze partners en leveranciers toetsen. Bovendien hanteren we strikte procedures en reglementen om onze klanten transparant, duidelijk en volledig te informeren en hun belangen optimaal te beschermen. Zo willen wij jou verzekeren dat je geld correct wordt beheerd en wordt geïnvesteerd in projecten die jij belangrijk vindt.

Ons sociaal-maatschappelijk engagement

Vooral in het thema mens en maatschappij maken we het verschil. We ondersteunen tal van non-profitorganisaties in binnen- en buitenland: van het internationale Wereldsolidariteit tot vzw’s die zich inzetten in buurten waar ook vdk bank actief is. Zo willen we investeren in jouw algemeen welzijn en de ontwikkeling van je omgeving.

Gent

In onze thuisbasis Gent hebben we aandelen in cvso De Vrienden van De Kromme Boom, een zorgproject dat Gentse jongeren en jongvolwassenen kansen biedt. En we participeren in De Punt, een groeiplatform voor mensen met minder kansen op de arbeidsmarkt.

Vlaanderen

Als regionale bank nemen we onze verantwoordelijkheid op in de buurten waar we actief zijn. Zo stimuleren we duurzame en betaalbare tewerkstelling in Antwerpen via cvba De Schoring, een financieringsvehikel voor vzw Levanto.

De wereld

We maken wereldwijd komaf met armoede via Wereldsolidariteit en microfinancieringsfonds Incofin cvso, waarvan we medeoprichter zijn. Incofin cvso ondersteunde al ruim 3,2 miljoen kleine en middelgrote ondernemers in ontwikkelingslanden via lokale financieringsinstellingen.

Sponsoring

Duurzame relaties, duurzame voordelen

Onze bank is opgericht in Gent, waar ook de hoofdzetel gevestigd is. Als duurzame, ethische bank geloven we in het belang van duurzame relaties, ook met onze partners en ruimer netwerk. Zo zijn we al shirtsponsor van voetbalclub KAA Gent sinds 1988. We sponsoren ook andere lokale sportverenigingen en socio-culturele organisaties, zoals Tele-Onthaal en damesvolleybalploeg vdk bank Gent.

vdk bank - voetbaljongen

Korting bij KAA Gent

Dankzij de sponsoring van KAA Gent geniet jij met je debetkaart (vdk-kaart) een korting van 25 euro op een jaarabonnement in tribune 1, 2 of 3. Jongeren met een debetkaart van vdk bank (Jovo-kaart) krijgen tot 50 euro korting bij aankoop van een abonnement in tribune 2, 3 of 4.

Ons verhaal

vdk bank startte in 1926 als een spaarbank voor Gentse arbeiders, die toen niet terechtkonden bij commerciële banken. Intussen bedienen we als onafhankelijke en duurzame ethische bank ruim 142.000 mensen, overheidsinstellingen, bedrijven en (non-profit)organisaties vanuit 75 vestigingen in Vlaanderen. Vandaag kan je bij ons terecht voor kredieten, dagelijkse betaalverrichtingen, spaarproducten, beleggingen en verzekeringen.

25/11/1926
vdk bank wordt opgericht als Volksspaarwezen, een spaarbank voor Gentse Christelijke arbeiders.

1936
De Belgische spaarkassen fuseren tot de Belgische Arbeiders Coöperatieve maar wij blijven koppig onafhankelijk als ‘Volksdepositokas’. Na WOII groeien we in de regio Gent-Eeklo.

1970-1990
We breiden ons aanbod uit met betalingsverkeer en investeren in phone- en selfbanking. We ontwikkelen een jongerenspaarrekening en worden shirtsponsor van KAA Gent.

2000-2003
De Belgische Arbeiders Coöperatieve wordt Dexia, wat een einde maakt aan onze exclusiviteit voor de regio Gent-Eeklo. We bedenken een expansieplan voor Oost- en West-Vlaanderen en openen een kantoor in Oudenaarde als eerste vestiging buiten de historische biotoop Gent-Eeklo. Later volgen er nog een 20-tal kantoren in de expansieregio. Inmiddels bieden we met online@vdk ook digitaal bankieren aan.

2013-2014
Ons expansieverhaal krijgt een vervolg met de opening van een kantoor in Antwerpen. In 2014 lanceren we de mobile@vdk-app als één van de eerste kleinere banken die de grootbanken achterna gaat.

2017
VDK Spaarbank wordt ‘vdk bank’. Het nieuwe logo, dat een venster op de wereld voorstelt, verwijst naar onze nieuwe missie: vdk bank is een bank die tussen de mensen van vandaag en morgen wil staan. Een bank die belang hecht aan duurzaam en ethisch verantwoord bankieren. Een bank voor het leven, met oog voor de noden van haar klanten en een open blik op de wereld.

2018-2019

We breiden ons kantorennet uit met vestigingen in de grootsteden Leuven en Mechelen. Naar aanleiding van Sign for my Future verzamelden we 3.020 handtekeningen voor een ambitieuzer klimaatbeleid in België en planten we een halve hectare bos in Deinze.

Onze kerncijfers

vdk bank koppelt haar ruim aanbod van producten en diensten aan een duurzaam tweesporenbeleid: streng zijn op vlak van herbeleggingen, en altijd klaar staan voor onze klant door tijd te maken voor een goed gesprek met correct en fair advies. Die aanpak loont. vdk bank realiseerde in het boekjaar 2018 mooie financiële resultaten, met dank aan de aanhoudende commerciële inspanningen van haar medewerkers.

In 2018 realiseerden we een nettowinst van 15,78 miljoen euro, 3,46% meer dan in 2017. Het saldo voor kredieten steeg met 12,90%. Vooral dankzij het grotere aantal betaal- en spaarrekeningen steeg het binnenbalanssparen met 4,06%. En we ijverden met Sign for my Future voor een ambitieuzer klimaatbeleid in België. Voor elke 10 handtekeningen op onze petitie planten we een boom in Deinze.

Het afgelopen jaar breidden we ons kantorennet uit met vestigingen in Leuven en Mechelen en hielden we onze openingsuren bewust ruim. Tegelijk legden we de basis voor onze digitale transformatie met de introductie van een gebruiksvriendelijkere app voor mobiel bankieren, contactloze betaalkaarten, mobiel werken, ‘instant payments’ en een aanmeldingsbeleid met veel aandacht voor de persoonlijke privacy.

groei in kredietverlening

311,76 mlj €

eigen vermogen

klanten