Vind je een mail of telefoontje verdacht? Beantwoord dan deze vragen:
Is het onverwacht?
Krijg je zonder reden een bericht van deze afzender: kocht je niets, had je lang geen contact, ... Controleer zeker verder!
Is het dringend?
Hou je hoofd koel: kreeg je echt een eerste aanmaning tot betaling? Ken je die 'vriend in nood' wel?
Ken je de afzender?
Controleer het e-mailadres, ook op spellingsfouten. Maar let op: een legitiem e-mailadres is geen garantie.
Vind je de vraag vreemd?
Een officiële instantie zal je nooit via e-mail, sms of telefoon vragen om je wachtwoord, bankgegevens of persoonlijke gegevens.
Naar waar leidt te link waar je moet op klikken?
Zweef met je muis over de link. Is de domeinnaam, het woord voor .be, .com, .eu, .org, … en voor de allereerste slash “/”, ook echt de naam van de organisatie?
Een voorbeeld:
- Bij de link www.safeonweb.be/tips is het domein safeonweb.
- Bij de link www.safeonweb.tips.be/safeonweb is ‘tips’ het domein en word je naar een andere website geleid.
Word je persoonlijk aangesproken?
Berichten met algemene en vage aanspreektitels, of je e-mailadres als aanspreking, die wantrouw je beter.
Bevat het bericht veel taalfouten?
Ook al zorgen doorgewinterde cybercriminelen voor correcte taal, taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht.
Zit het bericht in je Spam/Junk folder?
Indien ja, wees extra voorzichtig. Je kan ook zelf verdachte berichten markeren als Spam of Junk en zo anderen waarschuwen.
Probeert iemand je nieuwsgierig te maken?
Iedereen zou nieuwsgierig worden bij berichten met een link als "Kijk wat ik over jou las ..." of "Ben jij dit op deze foto?", maar laat je niet vangen.
(Bron: Safe on Web)