Wat moet je doen bij een poging tot phishing?

Wie toch het slachtoffer wordt of vreest te worden van dergelijke oplichtingspraktijken, dient zo snel mogelijk volgende actie te ondernemen:

  • Card Stop 078 170 170: Bel bij verlies of diefstal van je debetkaart (vdk- of Jovo-kaart) of kredietkaart (Visa) Card Stop. Deze dienst is 7 dagen op 7, 24u per dag beschikbaar om je kaart te blokkeren. Zodra vdk bank wordt ingelicht door Card Stop dat een kaart werd geblokkeerd, blokkeren wij eveneens alle andere betaalmiddelen voor nieuwe transacties. Je kan dan wel nog inloggen in mobile@vdk of online@vdk, maar zal géén transacties meer kunnen uitvoeren tot wanneer onze fraude analisten de melding hebben behandeld.
  • vdk bank via mobile@vdk of online@vdk Vermoed je enkel phishing in je digitale kanalen, dan kan je in mobile@vdk of online@vdk enkel je digitale kanalen blokkeren. Je kaart blijft beschikbaar voor betalingen in de winkel of op webshops, maar nieuwe transacties via je digitale kanalen worden verhinderd tot wanneer onze fraude analisten de melding hebben behandeld.

          Via mobile@vdk:

  • Meld aan in mobile@vdk
  • Ga naar de tabblad profiel
  • Klik op ‘Vermoeden van fraude’ onder de titel ‘Beveiliging’
  • Klik op de rode knop ‘Digitale betaalmiddelen blokkeren

          Via online@vdk:

  • Meld je aan in online@vdk
  • Klik bovenaan rechts op het derde icoontje (de tekst ‘persoonlijke gegevens’ verschijnt als je met je muis op het icoontje gaat staan)
  • Ga naar het derde tabblad ‘Blokkeer betaalmiddelen’
  • Klik op de oranje knop ‘Alle betaalmiddelen blokkeren’ 

Daarnaast kunnen bijkomend volgende partijen ingelicht worden:

  • vdk bank:  verwittig vdk bank via het e-mailadres fraude@vdk.be (24u op 24u) of neem telefonisch contact op via 09 267 33 31 (van 9u00-12u00 en van 13u30-16u30, enkel op werkdagen). 

  • Meldpunt:  https://meldpunt.belgie.be: meldpunt opgericht door de Federale Overheidsdienst Economie om allerlei vormen van oplichting, bedrog, fraude en illegale handelspraktijken te melden. 

Conclusie: Hou je pincode en bankgegevens geheim. vdk bank zal je nooit persoonlijke informatie via e-mail of andere communicatiekanalen vragen. Dus er is dan ook geen enkele reden om deze aan een derde te geven. Ter info: Op de website www.safeinternetbanking.be (van Febelfin) vind je nog meer info over phishing.

campagne febelfin leah

Leah Thys die deze moves bovenhaalt?

Waarschijnlijk fake.

vdk bank die je codes opvraagt om je bankkaart te deblokkeren? Altijd fake. 

Hou er je aandacht altijd goed bij wanneer je iets per brief of online bekijkt. Samen met bankfederatie Febelfin willen we iedereen beschermen tegen phishing, een vorm van internetfraude. Het lokt mensen naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website, en vraagt om in te loggen met hun persoonlijke (bank)gegevens, wachtwoorden of codes. Ook bankkaartphishing via brief is in opmars. vdk bank zal haar klanten nooit vragen om de pincodes van hun bankkaarten. Wij zullen ook nooit vragen om je bankkaart op te sturen omdat die vervangen moet worden!

Hoe kan je jezelf wapenen tegen phishing?

Door onderstaande tips te volgen, kan je al in vele gevallen phishing voorkomen. Ook een goede controle over je persoonlijke gegevens kan je een grote stap vooruithelpen.

  • Bankkaart-phishing via brief is in opmars. Vul nooit een invulformulier in met je persoonlijke bankgegevens. 
  • Stuur een debetkaart of kredietkaart nooit per post op.
  • Knip een debetkaart en kredietkaart en de chip ervan door als je de kaart niet meer gebruikt of als ze niet meer geldig is.
  • Meld je nooit aan in online@vdk door te klikken op een link in een e-mail.
  • Vul nooit de geheime code (pincode) van je debetkaart in op een website (je moet ze enkel intoetsen op de vdk-kaartlezer).
  • Controleer altijd de echtheid van de online@vdk-website (of de algemene vdk-website) op drie punten: 
    • Bovenaan in de adresbalk zie je de URL/het adres van online@vdk of vdk-website dat altijd begint met https://
    • In dat adres staat ook altijd ‘vdk.be/’ 
    • Naast de adresbalk kan je het vdk bank echtheidscertificaat zien, waarvan je de details kunt bekijken door erop te klikken (dit wordt aangeduid met het slotje)

Leer valse mails herkennen

Cybercriminelen proberen altijd misbruik te maken van iets waar je in gelooft of van iemand die je vertrouwt. Het is dan ook belangrijk om valse e-mails te herkennen, maar hoe maak je nu het onderscheid met betrouwbare berichten? 

Contact