campagne febelfin leah

Leah Thys die deze moves bovenhaalt?

Waarschijnlijk fake.

vdk bank die je codes opvraagt om je bankkaart te deblokkeren? Altijd fake.

Hou er je aandacht altijd goed bij wanneer je iets online bekijkt. Samen met bankfederatie Febelfin willen we iedereen beschermen tegen phishing, een vorm van internetfraude. Het lokt mensen naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website, en vraagt om in te loggen met hun persoonlijke (bank)gegevens, wachtwoorden of codes.

Hoe kan je jezelf wapenen tegen phishing?

Door onderstaande tips te volgen, kan je al in vele gevallen phishing voorkomen. Ook een goede controle over je persoonlijke gegevens kan je een grote stap vooruithelpen.

• Meld je nooit aan in online@vdk door te klikken op een link in een e-mail.
  • Stuur een debetkaart of kredietkaart nooit per post op.
  • Knip een debetkaart en kredietkaart en de chip ervan door als je de kaart niet meer gebruikt of als ze niet meer geldig is.
  • Vul nooit de geheime code (pincode) van je debetkaart in op een website (je moet ze enkel intoetsen op de vdk-kaartlezer).
  • Controleer altijd de echtheid van de online@vdk-website (of de algemene vdk-website) op drie punten:
    • Bovenaan in de adresbalk zie je de URL/het adres van online@vdk of vdk-website dat altijd begint met https://
    • In dat adres staat ook altijd ‘vdk.be/’
    • Naast de adresbalk kan je het vdk bank echtheidscertificaat zien, waarvan je de details kunt bekijken door erop te klikken (dit wordt aangeduid met het slotje)

Wat moet je doen bij een poging tot phishing?

Wie toch het slachtoffer wordt van dergelijke oplichtingspraktijken, dient zo snel mogelijk volgende partijen te verwittigen (de info wordt volgens prioriteit opgesomd):

• Card Stop
    070 344 344: verlies/diefstal van je debetkaart (vdk- of Jovo-kaart) of kredietkaart (Visa). Beschikbaar 7/7, 24u per dag.
  • vdk bank
    phishing@vdk.be : verwittig vdk bank 24u op 24u
    09 267 33 31: van 9u-12u en van 13u30-16u30, enkel op werkdagen.
  • Meldpunt
    https://meldpunt.belgie.be: meldpunt opgericht door de Federale Overheidsdienst Economie om allerlei vormen van oplichting, bedrog, fraude en illegale handelspraktijken te melden.

Conclusie: Hou je pincode en bankgegevens geheim. vdk bank zal je nooit persoonlijke informatie via e-mail of andere communicatiekanalen vragen. Dus er is dan ook geen enkele reden om deze aan een derde te geven.
Ter info: Op de website www.safeinternetbanking.be (van Febelfin) vind je nog meer info over phishing.