Spaarders kunnen maandelijks tot 500 euro opzij zetten via de nieuwe spaarrekening. Er is geen minimuminleg vereist en spaarders kunnen ook geld overschrijven naar de Ritme Spaarrekening vanuit een rekening bij een andere bank.
De rekening kan bovendien op naam van een minderjarige worden geopend of via een derdenbeding kan de rekening op vervaldatum van het beding worden overgedragen.
Gereglementeerde informatie
Meer informatie over de tarieven, kenmerken, voorwaarden en risico’s van de spaarrekening vinden spaarders hier. Lees de documenten met essentiële spaardersinformatie voor je een spaarrekening opent.
Kosten & fiscaliteit
Je betaalt geen openings- of afsluitkosten. Eventuele postverzendingskosten en andere kosten: portokosten. Voor niet-professionele natuurlijke personen met een verblijfplaats in België zijn de interesten vrij van 15% roerende voorheffing als ze voor het inkomstenjaar 2024 niet hoger zijn dan 1.020 euro per persoon of 2.040 euro voor twee gehuwde of wettelijk samenwonende personen. Krijg je meer rente? Dan betaal je daarop 15% roerende voorheffing.
Risico’s
- Risico op faillissement: bij een faillissement of risico op faillissement van de financiële instelling loop je als spaarder het risico je spaargeld te verliezen. Je spaargeld bij vdk bank wordt voor maximaal 100.000 euro per persoon onder bepaalde voorwaarden gewaarborgd door het Garantiefonds voor financiële diensten. Het bedrag van je vordering op vdk bank boven de 100.000 euro kun je verliezen, kan worden verminderd of omgezet in aandelen (bail-in).
- Risico op inflatie: Aanhoudende prijsstijgingen (inflatie) kunnen leiden tot een waardeverlies van het gestorte bedrag
Klachtenbehandeling
- Met vragen of onduidelijkheden kan je altijd terecht bij je vdk bank-bankier. Bij klachten kan je terecht bij vdk bank nv - Klachtenbehandeling, Sint-Michielsplein 16, 9000 Gent. Je kan de dienst Klachtenbehandeling van vdk bank ook bellen op 09 267 32 11 en e- mailen op klachtenbehandeling@vdk.be. Als je niet tevreden bent met het antwoord kan je contact opnemen met de Ombudsman in financiële geschillen. Je kan de ombudsman bereiken via de website van Ombudsfin of op dit adres: North Gate II, Koning Albert II-laan 8 bus 2, 1000 Brussel.
Spaargeld ingezet voor duurzame projecten
De Ritme Spaarrekening heeft het Towards Sustainability-label. Dat betekent dat het spaargeld op deze rekening enkel gebruikt wordt om in maatschappelijk relevante initiatieven te herbeleggen. Het gaat dan onder andere om projecten rond huisvesting, hernieuwbare energie, de zorgsector of organisaties en projecten die zorgen voor een beter leefmilieu en klimaat. Voor meer informatie over de betekenis van dit label verwijzen je graag naar de pagina van deze kwaliteitsnorm: https://www.towardssustainability.be/nl/de-kwaliteitsnorm.
Dit label is geldig voor één jaar en wordt jaarlijks geëvalueerd. De toekenning van dit label aan de spaarrekening betekent niet dat de spaarrekening beantwoordt aan je eigen doelstellingen inzake duurzaamheid of dat het label voldoet aan de vereisten van toekomstige nationale of Europese regels.
Overzicht gereglementeerde spaarrekeningen
Vanaf 15 januari beperkt vdk bank - in lijn met het spaarprotocol - het totaal aantal spaarrekeningen dat het aanbiedt tot vier. Een volledig en handig overzicht staat op de website van vdk bank. vdk bank licht klanten individueel in van de wijzigingen in het aanbod.
Voormelde spaarrekeningen zijn gratis gereglementeerde spaarrekeningen van vdk bank met onbepaalde looptijd.
Over vdk bank
vdk bank is een ethische, duurzame bank in volle expansie. Al sinds 1926 kunnen individuen en gezinnen met een hart voor hun omgeving bij de bank ethisch verantwoord bankieren.
Intussen telt de bank 61 buurtkantoren verspreid over België, want vdk bank blijft inzetten op bankieren van mens tot mens. De bank heeft momenteel ongeveer 135.000 klanten in België. Voor meer info: www.vdk.be.