Al in 2016 sprongen de broers Wim en Koen Floré al eens graag op hun speedpedelec. ‘Dit is toch revolutionair voor de mobiliteit?’ dachten ze. De — snellere — fiets bleek nog meer dan vroeger de efficiëntste manier om zich te verplaatsen. Alleen: aan zo’n fiets hangt wel een serieus prijskaartje. ‘Dat moet anders kunnen’, was hun tweede gedachte. Dus richtten ze o2o op: een bedrijf dat fietsleasing aanbiedt met de missie om mobiliteit duurzamer, toegankelijker en betaalbaarder te maken. Bij vdk bank hebben we de fietsboodschap alvast begrepen.

De fiets? Niets dan voordelen!

Voor Wim is de toekomst duidelijk: iedereen op de fiets! Wat maakt de tweewieler de ideale pendelbuddy, ook voor lange afstanden?

Wim: ‘Het is eigenlijk simpel. De fiets is op dit moment het meest ‘convenient’ of gemakkelijke vervoermiddel. Het brengt je van deur tot deur, je hebt geen files of parkeerproblemen, het is stukken goedkoper dan de auto, ecologischer én beter voor de conditie. Speedpedelecs maken van fietsen nog vaker de snelste optie en cargobikes en bakfietsen zorgen dat je de kinderen onderweg op school kan droppen of eenvoudig boodschappen kan meenemen. Fietsen zijn steeds meer geconnecteerd en bevatten vaak track & trace systemen en digitale ondersteuning. De fiets is qua gebruiksgemak één van de beste vervoersmiddelen en betekent bijna altijd tijdswinst – al is het omdat je niet meer naar de fitness moet.’

Voor veel mensen speelt inderdaad ook hun gezondheid een rol. Stilstaan in de file op weg naar de fitness? Door met de fiets naar het werk te gaan spaar je meteen een dure hometrainer uit. Fietsen is ook beter voor het milieu. Speelt dat mee? Wim: ‘Voor veel bedrijven en werknemers wel. Dit wordt ondersteund door het fiscaal voordeel dat vernieuwende, dure fietsen plots heel toegankelijk maakt.’

Iedereen op de geleasete trappers

Het toekomstbeeld van o2o omtrent mobiliteit zit vervat in hun visie: “Think Bike First”: dat iedereen in de eerste plaats aan de fiets als vervoermiddel denkt. Hoe wil o2o dat bereiken?

Wim: ‘Als je de hele maatschappij mee wil krijgen, moet de fiets echt de allergemakkelijkste oplossing zijn. En betaalbaar. Dat eerste is eigenlijk al zo, dat tweede kan bijvoorbeeld door fietsleasing. Dankzij het fiscaal voordeel maken we dure fietsen toegankelijker. Daarnaast maken we het de fietser zo eenvoudig mogelijk met een volledig servicepakket: de fiets is gedekt tegen schade en diefstal, we bieden vervangfietsen aan, er is een servicebudget … Een fiets leasen kan al in een paar klikken. Een bedrijf kan ook een testevent bij ons aanvragen om de werknemers fietsen te laten uittesten, of je gaat zelf gewoon langs bij een van onze 1500 fietshandelaars.’

De toekomst van mobiliteit

De laatste jaren is het verkeerslandschap enorm veranderd. Hoe ziet o2o de toekomst en de rol van de fiets erin?

Wim: ‘De toekomst is aan de multimobiliteit. We willen dat mensen zich telkens de vraag stellen ‘Wat is in dit geval de meest efficiënte manier om me te verplaatsen?’ en dat de fiets daar zo vaak mogelijk een vast onderdeel van is. Think Bike First, dus. Met de fiets rechtstreeks naar het werk, maar net zo goed met de fiets naar de trein of een autodeelplaats.’

‘De fiets is de laatste jaren enorm geëvolueerd: er zijn de elektrische fietsen en speedpedelecs, maar ook cargobikes en bakfietsen zijn voor veel mensen het meest logische antwoord op hun mobiliteitsprobleem. Door fietsleasing maken we ook die fietsen voor heel veel mensen toegankelijk en wordt de fiets een vaste waarde in het ecosysteem van de mobiliteit. Ons doel? Dat er binnenkort minstens evenveel leasefietsen als leasewagens op de baan zijn. Over die Think Bike First mindset maken we ons geen zorgen: die is ingezet, we moeten gewoon verder doen. De fietsrevolutie is gelanceerd.’