Het begin van Elk Talent Telt

Wat acht jaar geleden begon als een plan voor meer samenwerking en minder rivaliteit tussen jeugdclubs, is ondertussen een sociaal-sportieve samenwerking die 3500 Gentse kinderen het beste van zichzelf laat geven op de Gentse voetbalvelden. Elk Talent Telt wordt gesteund door KAA Gent, stad Gent en een aantal andere sponsors zoals vdk bank. Wat lag precies aan de basis van de samenwerking?

Filippe: ‘Voor we met Elk Talent Telt begonnen, werden zowat alle Gentse jeugdploegen – van heel lokaal tot de jeugdploeg van KAA Gent – met dezelfde problemen en uitdagingen geconfronteerd. Dat ging van administratieve problemen tot plaatsgebrek, maar dus ook problemen rond agressie en racisme. Dat wilden we collectief aanpakken.’

Nog een probleem dat bij alle jeugdploegen terugkomt – niet alleen de Gentse – is de grote variatie in speelniveau. Monsterscores als 21-0 zijn in het jeugdvoetbal geen uitzondering. Ook daar wil Elk Talent Telt een antwoord op bieden. Filippe: ‘We willen dat alle ploegen en spelers op hun niveau kunnen spelen. Daartoe ontwikkelden we een sportieve piramide: de lokale ploegen onderaan, de provinciale daarboven, enzovoort. Getalenteerde spelers moeten zo sneller – ook tijdens het seizoen – kunnen doorstromen naar een hogere ploeg. Zo waarborgen we eerlijke competitie en tja ... misschien waren we Kevin de Bruyne niet kwijtgespeeld aan Genk, als dit systeem toen al bestond.’

De inhaalbeweging van het meisjesvoetbal

Elk Talent Telt richt zich niet alleen op sportieve ontwikkeling maar heeft ook een sterke maatschappelijke pijler. Het betrekt ouders, moedigt vrijwilligerswerk aan en bestrijdt onder andere racisme en discriminatie. Nu richt het de neus van zijn voetbalschoenen op het meisjesvoetbal. Filippe: ‘Er waren eerst slechts twee clubs met volwaardige meisjesploegen: KAA Gent Ladies en JAGO Sint-Amandsberg. Meisjes voetbalden natuurlijk wel, maar ze speelden tot een bepaalde leeftijd samen met de jongens. Met Elk Talent Telt willen we inzetten op volwaardige meisjesploegen voor verschillende leeftijden.’ Met succes: ondertussen zijn er zeven clubs in Gent, met teams voor speelsters tussen de 9 en 15 jaar.

Filippe: ‘Om de een of andere reden lopen Oost- en West-Vlaanderen een beetje achter als het over het meisjesvoetbal gaat. In Brussel, Antwerpen en Limburg is het een pak meer vanzelfsprekend. Aan het enthousiasme van de meisjes zal het niet liggen: in de Gentse clubs staan er tientallen meisjes op de wachtlijst om te kunnen beginnen spelen. Jammer genoeg ligt daar het grote probleem van het meisjesvoetbal in Gent: we hebben te weinig ruimte, middelen en mensen om al die voetbalgekke meisjes te kunnen laten spelen.’

Trainers gezocht

Het tekort aan trainers en infrastructuur is een belangrijk obstakel. Filippe: ‘Ten eerste is er een groot gebrek aan voetbalvelden in Gent. En als die al volgeboekt zijn voor jongenstrainingen en -wedstrijden, is het onmogelijk er ook nog een meisjesploeg te organiseren. Een tweede groot probleem is trainers vinden: voor meisjesploegen is dat nog moeilijker dan voor de jongens. Nochtans is het ongelooflijk plezant. Ik doe het zelf met hart en ziel.’

Filippe: ‘In onze meisjesploegen valt de heel diverse achtergrond op, en de topsfeer: FC Rooigem, Standard Muide ... Allemaal recreatieve ploegen waar voetbal echt een feest is. Als KAA Gent Ladies een gemeenschappelijke training geeft, is dat een heel event. Nu we met zeven clubs zijn, worden die meisjesploegen ook echt een community. We gaan samen eens naar KAA Gent of KAA Gent Ladies kijken, kennen elkaar allemaal, spelen altijd in een positief-competitieve sfeer. Onze meisjes zijn een voorbeeld voor veel andere ploegen.’

Met Elk Talent Telt willen de Gentse jeugdvoetbalclubs tonen hoe voetbal ook kan. En door samen te werken geven ze het jonge Gentse voetbaltalent - ook dat van de meisjes - alle kansen.