Streekontwikkeling met hoge betrokkenheid

‘Streekmotor23 verbindt mens en omgeving van Vlaamse Ardennen tot Dender’ zo geeft de website aan. Het streekfonds is ondergebracht bij de Koning Boudewijnstichting. Gouverneur Jan Briers, de voorzitter van het bestuurscomité, schetst de opzet: “We willen zorgen dat de burgers trots zijn op hun regio. Door een nieuwe sociale dynamiek te ontwikkelen. Door onze mensen en verenigingen zelf het initiatief te geven. Met projecten die het maatschappelijk weefsel versterken. Die goed zichtbaar zijn in het landschap. Die kwetsbare mensen actief integreren in de gemeenschap.”

Streekmotor23 - Gouverneur Jan Briers
Crowdfunding is een goeie meter voor de betrokkenheid van de mensen. Het bewijst dat het project écht gedragen wordt door de hele buurt, het dorp, de regio
Gouverneur Jan Briers

Voorzitter Streekmotor23

Initiatieven van lokale verenigingen en burgers

“Elk jaar nodigen we burgers en verenigingen van de hele regio uit om projectvoorstellen te doen,” vertelt Stefanie Albers. “Dit jaar kregen we al tientallen dossiers binnen. Die worden beoordeeld door het bestuurscomité, voorgezeten door de gouverneur. De geselecteerden mogen een crowdfunding opstarten om tot 5.000 euro bijeen te brengen. Als dit doel is bereikt, verdubbelt Streekmotor23 het opgehaalde bedrag.”

“Die crowdfunding is een goeie graadmeter van de betrokkenheid,” benadrukt Jan Briers. ”Het bewijst dat het project écht gedragen wordt door het hele dorp. Ook belangrijk is dat de burgemeester het peterschap opneemt van het project.”

Streekmotor23 - Stefanie Albers
Het mooie aan het Streekmotor23-project is dat het een hele buurt en gemeenschap mobiliseert.
Stefanie Albers

Projectcoördinator Streekmotor23

5 met glans geslaagde proefprojecten

“In 2017 ging Streekmotor23 van start met 5 projecten,” geeft Stefanie aan. “Allemaal kregen die hun crowdfunding helemaal rond.” Een mooi voorbeeld is het initiatief van Leefboerderij De Kanteling. Zij organiseren activiteiten voor mensen met een licht verstandelijke beperking. Hun project ging over de artisanale verwerking van overtollig fruit: zowel van de boerderij als van de buurt. Naast fruitverwerkingstoestellen werd een aangepaste picknickbank aangeschaft. De bedoeling is om alles mooi te delen met de buren en zo aan echte integratie en inclusie te werken.

vdk bank steunt van harte

Om het bedrag van de crowdfunding te verdubbelen, vraagt en krijgt Streekmotor23 de steun van bedrijven in de regio. Eén van de structurele partners is vdk bank. “De plaatselijke vdk-vestigingen zijn een goed kanaal om burgerinitiatieven kenbaar te maken en te informeren over crowdfunding-campagnes,” stipt Stefanie aan.

Vanaf 2018 is Streekmotor23 één van de vijf partners van de 100% duurzame spaarrekening van vdk bank. Naast, onder meer, Broederlijk delen en Welzijnszorg. Deze vijf sociaal-maatschappelijk geëngageerde organisaties ontvangen een jaarlijkse gift van vdk bank.