De impact van corona op ons dagelijks bankieren.

Beste klant,

Net zoals we duurzaam en bewust omgaan met je geld, willen we ook verantwoord omgaan met deze snel wijzigende situatie. Wij volgen het virus en de verspreiding ervan op de voet en sturen dagelijks onze preventieve maatregelen bij. Alles staat in het belang van de gezondheid van onze klanten en medewerkers.

Onze dienstverlening aan jou, als klant, staat garant. We blijven jou optimaal begeleiden en adviseren bij elke belangrijke stap. Maar uitzonderlijke omstandigheden vragen uitzonderlijke maatregelen. We lichten hieronder graag toe welke stappen vdk bank momenteel onderneemt om jou in tijden van corona een faire service te bieden.

Blijft mijn vdk-kantoor open?

Ook nu blijven we beschikbaar, maak gerust hier een afspraak met je vdk-adviseur. Dit kan ook telefonisch via het gewone nummer van je kantoor of via 09 267 33 31.

Let op: in deze uitzonderlijke periode raakt het mobiele netwerk bij bepaalde telecomoperatoren soms overbelast, waardoor het kan dat je ons even telefonisch niet kunt bereiken. Stuur ons gerust een e-mail en wij laten zo snel mogelijk iets van ons horen.

Ter bescherming van onze klanten en onze medewerkers beperken we evenwel de persoonlijke contacten. Daarom zijn onze loketten voortaan gesloten en werken onze kantoren enkel nog op afspraak.

Deze tijdelijke regeling geldt voor alle vdk-kantoren.

Heb je andere vragen i.v.m. je dagelijkse bankzaken, leningen, spaar- of beleggingsdoelen en verzekeringen? Contacteer je vdk-adviseur. Hij of zij maakt er graag tijd voor.

Op 22 maart kondigden de federale overheid en de bankensector aan dat ze maatregelen zullen treffen om particulieren en bedrijven financieel zo goed mogelijk bij te staan in deze coronacrisis. De toepassingsmodaliteiten werden ondertussen vastgelegd. Heb je omwille van coronamaatregelen moeilijkheden om je lening maandelijks af te betalen? Neem dan contact op met jouw vdk-adviseur (telefonisch of per mail). We kijken dan samen naar een oplossing.

Verkies je nu liever digitaal?

Bankieren kan je altijd en overal via je smartphone, tablet of pc met online@vdk en de mobile@vdk app. Dankzij deze applicaties regel je je dagelijkse bankzaken veilig en vlot vanop afstand. We tonen je graag hoe in de video onderaan deze pagina.

Nog een tip: betaal zoveel mogelijk contactloos met je debetkaart/kredietkaart of via de Payconiq by Bancontact-app. Gebruik je toch cash geld? Was of ontsmet dan meteen je handen.

Contactloos betalen met de kaart: het is snel, makkelijk en veilig. En vooral: het is – in volle coronatijden – meer dan ooit de meest hygiënische manier om aankopen af te rekenen. Je moet het toetsenbord van de betaalterminal namelijk niet of minder vaak aanraken. Daarom hebben de banken besloten om de limieten voor contactloze kaartbetalingen zonder pincode op te trekken.

Het bedrag van 25 euro per contactloze kaartbetaling wordt opgetrokken naar 50 euro. Je hoeft dus geen pincode meer in te geven voor een betaling onder of gelijk aan 50 euro. Terwijl je vroeger in totaal niet meer dan 50 euro aan opeenvolgende contactloze kaartbetalingen kon doen zonder pincode, wordt ook dat cumulatieve bedrag verhoogd naar 100 euro.

Wel belangrijk: dit geldt enkel voor contactloze kaartbetalingen, niet voor contactloze betalingen met de smartphone.

Vanaf 14 april zullen de betaalterminals die vandaag - binnen de huidige quarantainemaatregelen - actief zijn, stapsgewijs aangepast worden aan de nieuwe limieten.

Lees meer over deze nieuwe limieten en hoe je contactloos kan betalen met de kaart in onze 'Veelgestelde vragen in tijden van corona'.

Onze bankautomaten blijven open om geld af te halen.
Als vdk-klant kan je ook gratis geld afhalen aan de bankautomaten van andere banken.

Ben je nog niet echt mee met de digitale trein? Op de website van Febelfin vind je heel wat praktische informatie terug om onmiddellijk zelf aan de slag te gaan met digitaal bankieren.

Opgepast voor phishing in tijden van corona

Cybercriminelen misbruiken de actualiteit voortdurend om de aandacht van het publiek trekken. Jammer genoeg gebruiken hackers het coronavirus als lokaas om je via e-mail, sms of telefonisch naar websites te leiden.

De populairste phishingtruc blijft het ontfutselen van je bankgegevens zodat criminelen je bankrekening kunnen plunderen. Word je opgebeld voor bankzaken door iemand waarvan je niet zeker weet dat hij of zij bij vdk bank werkt, breek dan onmiddellijk het gesprek af. Contacteer ons nadien op het vertrouwde telefoonnummer van jouw kantoor of op het nummer 09 267 33 31.
Je kan ons ook 24u op 24u bereiken via phishing@vdk.be.

Laat je niet misleiden en wees altijd waakzaam. Hou je pincode en bankgegevens geheim. vdk bank zal je nooit persoonlijke informatie via e-mail of andere communicatiekanalen vragen. Dus er is dan ook geen enkele reden om deze aan een derde te geven.

Ook volgende tips kunnen het verschil maken:

• Wees voorzichtig met verdachte berichten (bv. over vertrouwelijke of dringende acties).
  • Bevat een bericht externe links? Kijk deze zeker na voor je erop klikt.
  • Zitten er bij een e-mail bijlagen? Wees voorzichtig en controleer de oorsprong en inhoud van de mail.
  • Een dringende actie als gevolg van corona? Let op, dit kan verdacht zijn.
  • Mocht je vragen ontvangen die vreemd, verdacht of ongewoon overkomen: probeer dan de identiteit van de afzender en diens intentie te controleren via een ander communicatiekanaal (e-mail vs. telefoon).

Heb je een afspraak in je vdk-kantoor maar voel je je ziek?

Om de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan, hanteren we bij afspraakmomenten enkele richtlijnen. De gezondheid van ons allemaal is immers van uiterst belang.

• Bij klachten (verkoudheid, hoesten, koorts, keelpijn …) plannen we een nieuwe afspraak.
  • We verwelkomen jou graag maar begroeten jou deze keer zonder handdruk.
  • We houden bij ons afspraakmoment graag een gepaste afstand.

Het hoort misschien niet bij onze gewoontes, maar we moeten deze regels in acht nemen als we elkaar zoveel mogelijk willen beschermen.

Een goede hygiëne is een must om het virus in te dammen. We geven je graag enkele tips:

• Was regelmatig je handen voor minstens 20 seconden met zeep. Als je geen water en zeep in de buurt hebt, gebruik een desinfectiemiddel op alcoholbasis;
  • Bedek je mond en neus met je elleboog of een wegwerpzakdoek als je hoest en niest;
  • Vermijd nauw contact met mensen die koorts hebben en/of hoesten;
  • Ga niet op reis als je koorts hebt of hoest.

De mobile@vdk-app: veilig, eenvoudig én rap

Met mobile@vdk regel jij je bankzaken waar en wanneer je maar wil. Dringende overschrijving doen? Snel je rekening raadplegen? Je doet het veilig, eenvoudig en vlot via de app, vanaf je smartphone of tablet. We tonen je hoe!

Download de app hier.

Digitaal betalen in tijden van corona

Febelfin legt het je eenvoudig uit in enkele filmpjes.

Betalen met je debetkaart of kredietkaart.

Contactloos betalen met je debetkaart of kredietkaart.

Betalen met een QR-code via je smartphone.