Domiciliëring

Europese domiciliëring

Een domiciliëring kan gebruikt worden voor herhaaldelijke betalingen (= een terugkerende domiciliëring, bv. maandelijks of trimestrieel) en voor een eenmalige betaling (= 1 debitering). Handig om terugkerende betalingen (zoals gsm-, elektriciteits-, en gasfacturen) automatisch te laten regelen. Betalingen gebeuren zowel binnenlands als grensoverschrijdend tussen landen binnen de SEPA-zone. Nieuwe domiciliëringsmandaten vraag je rechtstreeks via je leverancier of schuldeiser aan.

Je kan je domiciliëringen consulteren via je online@vdk.

Consumentenbescherming

  • Als consument heb je de mogelijkheid om zelf een maximumbedrag en een maximale periodiciteit (maandelijks, trimestrieel...) voor je domiciliëringen te bepalen.
  • Als consument kan je ook zelf beslissen welke leveranciers domiciliëringen op je rekening mogen opstarten, je kan je bank laten weten door welke schuldeisers je nooit wenst gedebiteerd te worden, je kan je rekening laten blokkeren voor invorderingen via domiciliëring.
  • Tot 8 weken na de debitering kan je de terugstorting van een domiciliëringsbetaling vragen (= refund). Opgelet: een aanvraag tot terugbetaling betekent niet dat de schuldvordering vervalt.

Wens je een Europese domiciliëring stop te zetten?

Dan moet je uitsluitend contact opnemen met je leverancier of schuldeiser. Jouw bank kan hiervoor niet tussenkomen.