Veelgestelde vragen

Online sparen: veelgestelde vragen

Hieronder vindt u een overzicht van de veelgestelde vragen over de E-Spaarrekening van VDK Spaarbank.

Wie kan een E-Spaarrekening openen?

Elke meerderjarige natuurlijke persoon met hoofdverblijfplaats in België kan via internet een E-Spaarrekening openen. De E-Spaarrekening is een gereglementeerde spaarrekening van VDK Spaarbank. Lees het document met essentiële spaardersinformatie vooraleer u deze gereglementeerde spaarrekening opent. 

Ik ben nog geen cliënt bij VDK. Kan ik een E-Spaarrekening openen?

Dat kan. We hebben een website ontwikkeld die u toelaat (als u de Belgische nationaliteit hebt) om via internet cliënt te worden bij VDK. Dit betekent dat u een GiroPlus Rekening (zichtrekening van VDK) opent met bijhorende VDK-bankkaart, kaartlezer en abonnement op online@vdk (internetbankieren) (niet van toepassing voor online@vdk for Professionals). Deze GiroPlus Rekening is een zichtrekening waarmee u al uw bankverrichtingen kunt doen. Daarnaast kunt u indien gewenst eveneens een E-Spaarrekening openen. Wilt u meteen een E-Spaarrekening openen? Neem uw identiteitskaart bij de hand voor een vlotte registratie van uw gegevens en klik op volgende link.

Ik ben reeds cliënt bij VDK. Kan ik via mijn VDK-afdeling een E-Spaarrekening openen?

Als u reeds cliënt bent en een abonnement op online@vdk hebt, kunt u een E-Spaarrekening rechtstreeks openen via online@vdk, zonder tussenkomst van uw VDK-afdeling. In online@vdk gaat u naar het menu ‘Abonnement’ en kiest u voor ‘Aanvraag rekening’ om een E-Spaarrekening te openen. In een VDK-vestiging kunt u geen E-Spaarrekening openen.

Kan ik cliënt worden met enkel een E-Spaarrekening (dus zonder GiroPlus Rekening)?

Als u een E-Spaarrekening opent, wordt er automatisch ook een GiroPlus Rekening geopend. Aan de GiroPlus Rekening is immers een VDK-bankkaart en kaartlezer verbonden die u toelaten om op een veilige manier te bankieren via internet met online@vdk.

Kan ik een E-Spaarrekening openen op meerdere namen?

U kunt een E-Spaarrekening openen op naam van uzelf en van uw partner waarmee u ofwel gehuwd bent, ofwel wettelijk samenwoont. In dat geval staat de geopende rekening op uw beider namen en hebt u een wederzijdse volmacht. Om een E-Spaarrekening op 2 namen te kunnen openen, moeten beide personen beschikken over een abonnement op online@vdk én moeten beide personen de transactie ondertekenen.

Kan ik een E-Spaarrekening openen met volmacht?

Opent u samen met uw partner een E-Spaarrekening, dan hebt u automatisch een wederzijdse volmacht. Dit betekent dat u alle verrichtingen apart kunt doen. Er kan geen volmacht toegekend worden aan een persoon die geen medetitularis is.

Kan ik meerdere E-Spaarrekeningen openen?

U kunt maximum 1 E-Spaarrekening openen op eigen naam en maximum 1 E-Spaarrekening op naam van uzelf en uw (gehuwde of wettelijke samenwonende) partner.

Hoe ken ik mijn rekeningnummer(s)?

  • U bent nog geen VDK-cliënt: als we u als cliënt geregistreerd hebben, sturen we u naast uw bankkaart en kaartlezer ook het nummer van uw nieuw geopende rekening(en) op. U kunt dit rekeningnummer dan meteen gebruiken.
  • U bent al VDK-cliënt: als u via online@vdk een E-Spaarrekening opent, wordt het rekeningnummer van uw E-Spaarrekening binnen de 2 werkdagen toegevoegd aan uw online@vdk-abonnement (dit is niet mogelijk met een OFP/online@vdk for Professionals-abonnement).

Kan ik geld afhalen van mijn E-Spaarrekening?

Rechtstreeks geld afhalen van uw E-Spaarrekening is niet mogelijk. U moet eerst via online@vdk het gewenste bedrag overschrijven van uw E-Spaarrekening naar uw GiroPlus Rekening. Eens het bedrag op uw GiroPlus Rekening staat, kunt u het desgewenst overschrijven of afhalen.

Kan ik mijn rekeninguittreksels afdrukken? Rekent VDK daarvoor kosten aan?

Bent u in de buurt van een VDK-vestiging? Dan kunt u ze kosteloos afdrukken via Print’oMatic (= de automatische uittrekselprinters die u in bijna alle VDK-vestigingen vindt). Uw uittreksels blijven 3 maanden lang ter beschikking.

U kunt uw rekeninguittreksels ook zelf gratis afdrukken of op uw pc opslaan via online@vdk. U hebt daarvoor 3 maanden de tijd, daarna blijven uw uittreksels nog 2 jaar lang als pdf-bestand beschikbaar in online@vdk.

Betaal ik roerende voorheffing op mijn intresten?

De E-Spaarrekening valt onder het gereglementeerd sparen. Dit betekent dat uw intresten vrijgesteld zijn van roerende voorheffing tot een wettelijk vastgelegd plafond.

Waar kan ik terecht voor inlichtingen of in geval van problemen?

Voor inlichtingen kan u terecht bij het Contactcenter. Telefonisch op 09 267 33 00 (tijdens de kantooruren) en per e-mail op contactcenter@vdk.be.

Hebt u technische problemen? Dan kunt u terecht bij de online helpdesk van VDK Spaarbank. Telefonisch op 09 267 33 33 (tijdens de kantooruren) en per e-mail op online@vdk.be.

Vind je sparen belangrijk? Laat je goed adviseren.

Maak hier je raad-op-maat-afspraak