Phishing

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van bedrog waarbij gebruik gemaakt wordt van misleidende e-mails, sms’jes, bedrieglijke telefoons of valse websites. Die lijken afkomstig te zijn van een financiële instelling maar niets is minder waar. Het is een methode die fraudeurs toepassen om persoonlijke, vertrouwelijke en vooral financiële informatie van klanten te ontfutselen door de identiteit van de financiële instelling te misbruiken.

Hoe herken je phishing?

  • Misleidende e-mails: Fraudeurs gebruiken het logo en de identiteit van vdk bank om er misleidende e-mails mee te maken. Dergelijke e-mails staan vaak vol met schrijffouten. In deze e-mails word je uitgenodigd om je bankgegevens te controleren, zogezegd omwille van veiligheidsredenen, extra controle, verloren gegevens, enzovoort. vdk vraagt nooit naar je vertrouwelijke gegevens via e-mail.
  • Valse webpagina’s: Meestal lijken deze sites sprekend op de website van de bank of het online bankingplatform van de bank. Daar wordt er je gevraagd om wat velden in te vullen of specifieke handelingen uit te voeren. Voor je het weet, heb je vertrouwelijke gegevens doorgegeven.
  • Bedrieglijke telefoons (ook genaamd vishing): Meestal volgt zo’n telefoontje na een misleidende e-mail. Hierbij doen ze zich voor als bankmedewerker en vertellen ze dat er iets mis is met je vdk-bankrekening om zo je persoonlijke gegevens (vnl. cijfercodes) te ontfutselen. Nadien voert de fraudeur met die codes betalingen vanaf jouw rekening uit.

Hoe kan je jezelf wapenen tegen phishing?

Door onderstaande tips te volgen, kan je al in vele gevallen phishing voorkomen. Ook een goede controle over je persoonlijke gegevens kan je een grote stap vooruithelpen.

  • Meld je nooit aan in online@vdk door te klikken op een link in een e-mail.
  • Stuur een vdk-bankkaart nooit per post op.
  • Knip een vdk-bankkaart en de chip ervan door als je de kaart niet meer gebruikt of als ze niet meer geldig is.
  • Vul nooit de geheime code (PIN code) van je vdk-bankkaart in op een website (je moet ze enkel intoetsen op de vdk-kaartlezer).
  • Controleer altijd de echtheid van de online@vdk-website (of de algemene vdk-website) op drie punten:
    • Bovenaan in de adresbalk zie je de URL/het adres van online@vdk of vdk-website dat altijd begint met https://
    • In dat adres staat ook altijd ‘vdk.be/’
    • Naast de adresbalk kan je het vdk bank echtheidscertificaat zien, waarvan je de details kunt bekijken door erop te klikken (dit wordt aangeduid met het slotje, zie screenshot hieronder)

Wat moet je doen bij een poging tot phishing?

Wie toch het slachtoffer wordt van dergelijke oplichtingspraktijken, dient zo snel mogelijk volgende partijen te verwittigen (de nummers zijn volgens prioriteit opgesomd):

  • Card Stop
    070 344 344: verlies/diefstal van je Jovo/vdk-bankkaart of vdk-Visakaart. Beschikbaar 7/7 24u per dag.
  • vdk
    phishing@vdk.be : verwittig vdk 24u op 24u
    09 267 33 11: verwittig vdk binnen de kantooruren. 
  • Meldpunt
    https://meldpunt.belgie.be: meldpunt opgericht door de Federale Overheidsdienst Economie om allerlei vormen van oplichting, bedrog, fraude en illegale handelspraktijken te melden. 

Conclusie: Hou je PIN code en bankgegevens geheim. vdk zal je nooit persoonlijke informatie via e-mail of andere communicatiekanalen vragen. Dus er is dan ook geen enkele reden om deze aan een derde te geven.
Ter info: Op de website www.safeinternetbanking.be (van Febelfin) vind je nog meer info over phishing.