BGF Global Allocation Fund

Beheerder: BlackRock (Luxembourg) S.A.

Beleggingsbeleid

BGF Global Allocation Fund, een compartiment van onbepaalde duur van de bevek naar Luxemburgs recht BlackRock Global Funds, streeft een maximaal rendement na via kapitaalgroei en inkomsten uit activa. Het compartiment belegt onder normale marktomstandigheden wereldwijd ten minste 70% van zijn totale activa in aandeleneffecten (bijv. aandelen) en vastrentende effecten. Vastrentende effecten omvatten obligaties en geldmarktinstrumenten (d.w.z. schuldeffecten met een korte looptijd). Het kan ook deposito’s en cash aanhouden.

Alvorens je inschrijft, dien je de desbetreffende EBI (document met essentiële beleggersinformatie, zie hieronder) en het prospectus te lezen. Deze documenten zijn eveneens op eenvoudig verzoek gratis te verkrijgen in elke vdk-vestiging.

Rendement

Actuariële rendementen BGF Global Allocation Fund op jaarbasis (kapitalisatie deelbewijs) 30/09/2017

Actuarieel rendement (%)
  op 1 jaar op 3 jaar op 5 jaar op 10 jaar sinds lancering
EUR 4,34% 5,72% 7,11% 5,30% 6,02%
EUR Hedged 7,82% 2,34% 4,47% 2,38% 4,40%

Bron tabel: Morningstar
De tabel handelt over de voorbije jaren en vormt geen betrouwbare indicatie voor de toekomst.

De tabel bevat het actuarieel rendement uitgedrukt op jaarbasis in de munteenheid van de betrokken ICB op 1 jaar, 3 jaar, 5 jaar, 10 jaar en sinds lancering. Het betreft rendementscijfers op basis van historische gegevens. De vermelde rendementscijfers zijn geldig voor de kapitalisatiedeelbewijzen van de ICB en houden geen rekening met instap- en uitstapkosten en eventuele taksen. De rendementcijfers uit het verleden vormen geen betrouwbare indicator voor toekomstige rendementen. De waarde van het fonds kan dalen of stijgen en de mogelijkheid bestaat dat de investeerders het volledige geïnvesteerde bedrag niet terugkrijgen. Het fonds werd opgericht op 3 januari 1997, de aandelenklasse werd gelanceerd in 2002. De voorgestelde rendementscijfers zijn berekend in EUR, de valuta van het fonds.

Risico's

De belangrijkste risico's voor het compartiment:

• Marktrisico: De waarde van aandelen en aandelengerelateerde effecten kan worden beïnvloed door dagelijkse schommelingen op de aandelenmarkten. Tot de andere factoren die van invloed zijn, behoren politiek en economisch nieuws, bedrijfsresultaten en belangrijke gebeurtenissen in de bedrijven.
  • Tegenpartijrisico: De insolvabiliteit van instellingen die diensten verrichten zoals de bewaring van activa of het optreden als tegenpartij voor derivaten of andere instrumenten, kan het Fonds aan financiële verliezen blootstellen.
  • Kredietrisico: De emittent van een in het fonds aangehouden effect is mogelijk niet in staat vervallen rente uit te betalen of kapitaal terug te betalen.
  • Liquiditeitsrisico: Lagere liquiditeit betekent dat er onvoldoende kopers of verkopers zijn om het Fonds in staat te stellen beleggingen gemakkelijk aan te kopen of te verkopen.
  • Rendementsrisico: Afhankelijk van de beleggingsstrategie kan het rendement dat over een specifieke periode wordt verworven, positief of negatief zijn. Het rendementsrisico hangt nauw samen met het marktrisico.
  • Kapitaalrisico: Geen kapitaalbescherming.

Voor een compleet overzicht van de risico’s van het fonds verwijzen wij naar de paragraaf over risico’s in het prospectus.

Looptijd

Onbepaald, compartiment zonder eindvervaldag.

• Instapkosten: 2% bij vdk bank
  • Uitstapkosten: 0%
  • Lopende kosten: 1,77% die in de loop van één jaar aan het fonds worden onttrokken
  • Bewaarkosten: momenteel gratis bewaard op een effectenrekening bij vdk bank

Voor meer informatie over kosten en vergoedingen verwijzen wij naar de paragraaf ‘Provisies en kosten’ van het prospectus.

Fiscaliteit

• Beurstaks (enkel van toepassing bij uitstap):
    • Kapitalisatiedeelbewijs: 1,32% (max. 4.000 EUR)
    • Distributiedeelbewijs: niet van toepassing
  • Roerende voorheffing op dividenden:
    • Kapitalisatiedeelbewijs: niet van toepassing
    • Distributiedeelbewijs: 30%
  • Roerende voorheffing in geval van terugkoop*:
    • Compartiment dat voor meer dan 10% in schuldbewijzen belegt: ja
    • Roerende voorheffing (30% op basis van de individuele situatie van de belegger): van toepassing

*Fiscaal stelsel volgens de van kracht zijnde wetgeving. In het geval dat een compartiment voor meer dan 10% in om het even welk type van schuldvorderingen belegt, zijn de rente-inkomsten bij inkoop van kapitalisatie- en distributieaandelen onderworpen aan de Belgische roerende voorheffing van 30%.

Deze fiscale regels zijn van toepassing voor retailcliënten – natuurlijke personen die in België wonen. De fiscale behandeling hangt af van de individuele situatie en kan later wijzigen.

Netto-inventariswaarde

De netto-inventariswaarde wordt dagelijks bekendgemaakt in het Belgische dagblad “De Tijd” en is eveneens beschikbaar via de website van www.beama.be of www.blackrock.be

Minimale belegging: 1 deelbewijs

Wettelijke documenten

De intekening op BGF Global Allocation Fund is onderworpen aan de bepalingen van volgende wettelijke documenten (essentiële beleggersinformatie en prospectus) en relevante documenten. Lees de essentiële beleggersinformatie en het prospectus alvorens je intekent:

Deze documenten zijn ook op eenvoudige vraag gratis te verkrijgen in elke vdk-vestiging.

Klachtenbehandeling

Met eventuele klachten kan je in eerste instantie terecht bij:

vdk bank nv (FSMA 020230 A) - Klachtenbehandeling, Sint-Michielsplein 16 - B-9000 Gent, tel. 09 269 32 31 - e-mail: klachtenbehandeling@vdk.be.

Indien het geschil niet opgelost geraakt kan je een beroep doen op de Bemiddelingsdienst Banken – Krediet - Beleggingen: Ombudsfin, North Gate II, Koning Albert II-laan 8 bus 2, 1000 Brussel (www.ombudsfin.be).

Heb je interesse?

Maak nu een afspraak bij je vertrouwde vdk-vestiging.