Veelgestelde vragen

Online sparen: veelgestelde vragen

Hieronder vind je een overzicht van de veelgestelde vragen 
over de E-Spaarrekening van vdk bank.

Wie kan een E-Spaarrekening openen?

Elke meerderjarige natuurlijke persoon met hoofdverblijfplaats in België kan via internet een E-Spaarrekening openen. De E-Spaarrekening is een gereglementeerde spaarrekening van vdk bank. Lees het document met essentiële spaardersinformatie alvorens je deze spaarrekening opent.

Ik ben nog geen cliënt bij vdk. Kan ik een E-Spaarrekening openen?

Dat kan. We hebben een website ontwikkeld die je toelaat (als je de Belgische nationaliteit hebt) om via internet cliënt te worden bij vdk. Dit betekent dat je een GiroPlus Rekening (zichtrekening van vdk) opent met bijhorende vdk-bankkaart , kaartlezer en abonnement op online@vdk (internetbankieren) (niet van toepassing voor online@vdk for Professionals). Deze GiroPlus Rekening is een zichtrekening waarmee je al je bankverrichtingen kunt doen. Daarnaast kan je indien gewenst eveneens een E-Spaarrekening openen. Wil je meteen een E-Spaarrekening openen? Neem je identiteitskaart bij de hand voor een vlotte registratie van je gegevens en klik op volgende link.

Ik ben reeds cliënt bij vdk. Kan ik via mijn vdk-afdeling een E-Spaarrekening openen?

Als je reeds cliënt bent en een abonnement op online@vdk hebt, kan je een E-Spaarrekening rechtstreeks openen via online@vdk, zonder tussenkomst van je vdk-afdeling. In online@vdk ga je naar het menu ‘Abonnement’ en kies je voor ‘Aanvraag rekening’ om een E-Spaarrekening te openen. In een vdk-vestiging kan je geen E-Spaarrekening openen.

Kan ik cliënt worden met enkel een E-Spaarrekening (dus zonder GiroPlus Rekening)?

Als je een E-Spaarrekening opent, wordt er automatisch ook een GiroPlus Rekening (zichtrekening van vdk) geopend. Aan de GiroPlus Rekening is immers een vdk-bankkaart en kaartlezer verbonden die je toelaten om op een veilige manier te bankieren via internet met online@vdk.

Kan ik een E-Spaarrekening openen op meerdere namen?

Je kan een E-Spaarrekening openen op naam van jezelf en op naam van je partner waarmee je ofwel gehuwd bent, ofwel wettelijk samenwoont. In dat geval staat de geopende rekening op beide namen en heb je een wederzijdse volmacht. Om een E-Spaarrekening op 2 namen te kunnen openen, moeten beide personen beschikken over een abonnement op online@vdk (een E-abonnement) én moeten beide personen de transactie ondertekenen.

Kan ik een E-Spaarrekening openen met volmacht?

Open je samen met uw partner een E-Spaarrekening, dan heb je automatisch een wederzijdse volmacht. Dit betekent dat je alle verrichtingen apart kunt doen. Er kan geen volmacht toegekend worden aan een persoon die geen medetitularis is.

Kan ik meerdere E-Spaarrekeningen openen?

Je kan maximum 1 E-Spaarrekening openen op eigen naam en maximum 1 E-Spaarrekening op naam van jezelf en je(gehuwde of wettelijke samenwonende) partner.

Hoe ken ik mijn rekeningnummer(s)?

  • Je bent nog geen vdk-cliënt: als we jou als cliënt geregistreerd hebben, sturen we je naast je bankkaart en kaartlezer ook het nummer van je nieuw geopende rekening(en) op. Je kunt dit rekeningnummer dan meteen gebruiken.
  • Je bent al vdk-cliënt: als je via online@vdk een E-Spaarrekening opent, wordt het rekeningnummer van je E-Spaarrekening binnen de 2 werkdagen toegevoegd aan je online@vdk-abonnement (dit is niet mogelijk met een OFP/online@vdk for Professionals-abonnement).

Kan ik geld afhalen van mijn E-Spaarrekening?

Rechtstreeks geld afhalen van je E-Spaarrekening is niet mogelijk. Je moet eerst via online@vdk het gewenste bedrag overschrijven van je E-Spaarrekening naar je GiroPlus Rekening. Eens het bedrag op je GiroPlus Rekening staat, kan je het desgewenst overschrijven of afhalen.

Kan ik mijn rekeninguittreksels afdrukken? Rekent vdk daarvoor kosten aan?

Ben je in de buurt van een vdk-vestiging? Dan kan je ze kosteloos afdrukken via de automatische uittrekselprinters die je in bijna alle vdk-vestigingen vindt). Je uittreksels blijven 3 maanden lang ter beschikking.

Je kan je rekeninguittreksels ook zelf gratis afdrukken of op je pc opslaan via online@vdk en hebt daarvoor 3 maanden de tijd. Daarna blijven je uittreksels nog 2 jaar lang als pdf-bestand beschikbaar in online@vdk.

Betaal ik roerende voorheffing op mijn intresten?

De E-Spaarrekening valt onder het gereglementeerd sparen. Dit betekent dat je intresten vrijgesteld zijn van roerende voorheffing tot een wettelijk vastgelegd plafond.

Waar kan ik terecht voor inlichtingen of in geval van problemen?

Voor inlichtingen kan je terecht bij het Contactcenter. Telefonisch op 09 267 33 00 (tijdens de kantooruren) en per e-mail op contactcenter@vdk.be.

Heb je technische problemen? Dan kan je steeds terecht bij de online helpdesk van vdk bank. Telefonisch op 09 267 33 33 (tijdens de kantooruren) en per e-mail op online@vdk.be.

Vind je sparen belangrijk? Laat je goed adviseren.

Maak hier je raad-op-maat-afspraak