Betaalmogelijkheden

Bij vdk bank zijn er allerhande betaalmogelijkheden

Betaalkaarten

vdk-bankkaart

Met je vdk-bankkaart of Jovo-bankkaart kan je vlot betalen (ook aankopen via het internet), geld afhalen en je geldzaken regelen via internetbankieren, mobiel bankieren en selfbanking. Bovendien kan je met je bankkaart ook gratis je rekeninguittreksels afdrukken aan de automaten die je in bijna elke vdk-vestiging terugvindt. Ontdek meer over de vdk-bankkaart.

Vlot betalen in de winkel of online, geld afhalen en je geldzaken regelen: je bankkaart is het betaalmiddel bij uitstek. Bij vdk is de bankkaart gratis tot het einde van het jaar volgend op de eerste aanvraag (lees er meer over in het actiereglement), daarna betaal je een jaarlijkse kaartbijdrage (zie onze tarievenlijst). Dankzij de Maestrofunctie kan je automatisch betalen en geld afhalen in Europa (en Turkije). Indien gewenst kan dit ook geactiveerd worden voor de rest van de wereld. Dit kan makkelijk door een aanvraag in te dienen via je vertrouwde vdk-vestiging.

Visakaart (kredietkaart)

Zó betaald met je Visakaart: etentjes op restaurant, autowegentol, hotelrekening, aankopen via het internet... Met Visa krijg je gratis uitstel van betaling: 1 keer per maand worden al je uitgaven van de afgelopen maand verrekend (via je GiroPlus Rekening, zichtrekening van vdk). Een mooi extraatje: je beschikt met Visa automatisch over een gratis ongevallenverzekering voor reizen naar het buitenland.

Reis je naar de VS en wens je jouw kaart daar te gebruiken? Contacteer je vertrouwde vdk-vestiging om na te gaan of je kaart geactiveerd is voor transacties in de VS.
Internetbetalingen blijven wel onbeperkt mogelijk met je Visakaart.
Ontdek meer over de Visakaart.

Verlies of diefstal van je bankkaart of Visakaart?

Bel meteen Card Stop op het nummer 0032 (0)70 344 344. Card Stop blokkeert onmiddellijk je kaart zodat misbruik vermeden wordt.

Bankkaart-phishing

Fraudeurs proberen steeds vaker rechtstreeks de bankkaart en bijhorende pincode van de consument te bemachtigen. Zo vraagt men de consument vandaag via e-mail of sms om zijn bankkaart te vervangen. De bankkaart moet naar een bepaald adres worden verstuurd terwijl de huidige pincode moet worden ingegeven op een valse website. Met zowel de bankkaart als de bijhorende pincode in handen kunnen fraudeurs gemakkelijk geld stelen.

Belangrijk om weten is dat vdk nooit vraagt naar de pincode van je bankkaart. vdk zal ook nooit vragen om je bankkaart op te sturen.

Wie toch het slachtoffer wordt van dergelijke oplichtingspraktijken, dient zo snel mogelijk Card Stop (070 344 344) te contacteren om zijn bankkaart te blokkeren en vdk te informeren (09 267 33 11, binnen de kantooruren).

Heb je vragen of opmerkingen over phishing of denk je het slachtoffer te zijn van phishing, mag je ons altijd mailen op phishing@vdk.be

Lees hier meer over phishing.

Overschrijving

Via een overschrijving kan je geld overzetten naar een andere rekening: naar één van je eigen vdk-rekeningen (bv. om je vdk-spaarrekening te spijzen) of naar rekeningen van derden (bv. om facturen te betalen). Dit kan zowel elektronisch (online@vdk, mobile@vdk of selfbanking) als via een papieren overschrijving naar binnenlandse en buitenlandse rekeningen. Ontdek meer over overschrijvingen.

Let op voor factuurfraude! 

Het gebeurt meer en meer dat oplichters facturen onderscheppen en het rekeningnummer van de begunstigde vervalsen. Wees op je hoede, lees er hier meer over. 

Domiciliëring

Handig om terugkerende betalingen (zoals gsm-, elektriciteits-, en gasfacturen) automatisch te laten regelen. Je kan je domiciliëringen consulteren via online@vdk. Ontdek meer over domiciliëringen.

Bestendige opdracht

Een bestendige opdracht geef je zelf in via online@vdk, een selfbank-automaat of aan het loket. Met een bestendige opdracht kan je bijvoorbeeld periodieke facturen (zoals huur) betalen en automatisch stortingen uitvoeren naar je vdk-spaarrekening of andere -rekening. Je kan zelf de periodiciteit kiezen (dagelijks, wekelijks, maandelijks, driemaandelijks...), maar ook of het gaat om een vast of variabel bedrag. Een bestendige opdracht kan je altijd consulteren, wijzigen en schrappen indien nodig.

Bancontact App

Mobiel betalen via smartphone of tablet

Met je vdk-bankkaart (met Bancontact- en Maestrofunctie) kan je vlot betalen in talrijke verkooppunten en via het internet. Maar betalen is ook mogelijk zonder je bankkaart te gebruiken. Bijvoorbeeld door de Bancontact-app te gebruiken. Met deze app kan je een betaling regelen tussen 2 smartphones of tablets. Zodra je de app activeert op je toestel kun je om het even waar aan elkaar betalen. De instructies op het scherm van de smartphone begeleiden je stap per stap.

Hoe verloopt zo’n mobiele betaling?

Een concreet voorbeeld: je bent met een groepje mensen op restaurant en wil nadien de rekening onderling vereffenen. Je hebt dankzij de nieuwe app geen cash meer nodig en je hoeft achteraf ook niets meer over te schrijven. De ontvangende persoon voert enkel het bedrag in op zijn smartphone, waarna een unieke QR-code wordt gegenereerd. Vervolgens leest de betaler die QR-code met de eigen smartphone en voert een geheime pincode in. De betaling wordt dan direct uitgevoerd.

Nieuw: contactloos betalen met de Bancontact-app

Bancontact heeft zijn mobiele app nu ook geactiveerd voor contactloos betalen. Om af te rekenen, volstaat het om je smartphone langs de betaalterminal te houden. Voor kleine bedragen is een pincode zelfs niet meer nodig. Deze technologie werkt via Near Field Communication of NFC. Het principe is simpel: aan de kassa hou je je smartphone langs de betaalterminal. De NFC-chip in je smartphone maakt een verbinding met het magnetische veld rond de betaalterminal, waarna de betaalgegevens uitgewisseld worden. Met één beweging van je smartphone zijn je aankopen dus afgerekend.

Hoe verloop zo’n contactloze betaling?

1. Je hoeft niet eerst je telefoon te ontgrendelen, het volstaat om het scherm op te lichten en langs de terminal te houden.

2. Je hebt geen internetverbinding nodig om contactloos te betalen. De chip in je smartphone maakt automatisch een draadloze verbinding met de terminal.

3. Bij contactloze transacties tot en met € 25 hoef je geen pincode in te geven. Van zodra je de limiet van 50 euro bereikt hebt met de som van eerdere contactloze betalingen, zal de Bancontact-app uit veiligheidsoverwegingen je pincode vragen.

4. Je kan met je vdk-bankkaart in de Bancontact-app contactloos betalen. Je hoeft dus geen speciale contactloze kaart te laten registreren in de app.

Kan dit met elke smartphone?

De contactloze technologie is enkel beschikbaar voor smartphones die een NFC-chip hebben (de meeste) en op het Android-besturingssysteem draaien. Eigenaars van een iPhone hebben minder geluk, omdat Apple de NFC-chip van al zijn toestellen afschermt. Contactloos betalen kan op betaalterminals die uitgerust zijn met een contactloos logo (met radiogolfjes) en Bancontact als betaalmethode aanvaarden. Meer dan twee derde van de betaalterminals in België ondersteunt reeds de NFC-technologie. Tegen 2018 zouden alle terminals in het land contactloos betalen moeten aanbieden. Wens je liever niet contactloos te betalen, dan kan je de NFC-chip op je smartphone gewoon uitschakelen.

Contactloos betalen met Bancontact in vier stappen

1. Download de gratis Bancontact-app

2. Registreer een of meerdere bankkaarten in de app en beveilig met één pincode

3. Activeer NFC op je Android-smartphone en stel Bancontact in als standaard-app

4. Houd je smartphone langs de terminal. Bij een goed contact tussen de NFC-antenne van de terminal en je smartphone, zal je smartphone vibreren en je hebt betaald. De terminal zal de transactie bevestigen. Nadien mag je het scherm van je smartphone sluiten.

Een volledig overzicht van hoe je de Bancontact app moet installeren en gebruiken, vind je hier.

Klik hier voor alle info over deze app en om gratis te downloaden.