Hoe herken je phishing?

  • Misleidende e-mails: Fraudeurs gebruiken het logo en de identiteit van vdk bank om er misleidende e-mails mee te maken. Dergelijke e-mails staan vaak vol met schrijffouten. In deze e-mails word je uitgenodigd om je bankgegevens te controleren, zogezegd omwille van veiligheidsredenen, extra controle, verloren gegevens, enzovoort. vdk bank vraagt nooit naar je vertrouwelijke gegevens via e-mail.
  • Valse webpagina’s: Meestal lijken deze sites sprekend op de website van de bank of het online bankingplatform van de bank. Daar wordt er je gevraagd om wat velden in te vullen of specifieke handelingen uit te voeren. Voor je het weet, heb je vertrouwelijke gegevens doorgegeven.
  • Bedrieglijke telefoons (ook genaamd vishing): Meestal volgt zo’n telefoontje na een misleidende e-mail. Hierbij doen ze zich voor als bankmedewerker en vertellen ze dat er iets mis is met je vdk-bankrekening om zo je persoonlijke gegevens (vnl. cijfercodes) te ontfutselen. Nadien voert de fraudeur met die codes betalingen vanaf jouw rekening uit.

Hoe kan je jezelf wapenen tegen phishing?

Door onderstaande tips te volgen, kan je al in vele gevallen phishing voorkomen. Ook een goede controle over je persoonlijke gegevens kan je een grote stap vooruithelpen.

  • Meld je nooit aan in online@vdk door te klikken op een link in een e-mail.
  • Stuur een debetkaart of kredietkaart nooit per post op.
  • Knip een debetkaart en kredietkaart en de chip ervan door als je de kaart niet meer gebruikt of als ze niet meer geldig is.
  • Vul nooit de geheime code (pincode) van je debetkaart in op een website (je moet ze enkel intoetsen op de vdk-kaartlezer).
  • Controleer altijd de echtheid van de online@vdk-website (of de algemene vdk-website) op drie punten: 
    • Bovenaan in de adresbalk zie je de URL/het adres van online@vdk of vdk-website dat altijd begint met https://
    • In dat adres staat ook altijd ‘vdk.be/’ 
    • Naast de adresbalk kan je het vdk bank echtheidscertificaat zien, waarvan je de details kunt bekijken door erop te klikken (dit wordt aangeduid met het slotje).

Ook volgende tips kunnen het verschil maken:

  • Wees voorzichtig met verdachte berichten (bv. over vertrouwelijke of dringende acties).
  • Bevat een bericht externe links? Kijk deze zeker na voor je erop klikt.
  • Zitten er bij een e-mail bijlagen? Wees voorzichtig en controleer de oorsprong en inhoud van de mail.
  • Een dringende actie als gevolg van corona? Let op, dit kan verdacht zijn.
  • Mocht je vragen ontvangen die vreemd, verdacht of ongewoon overkomen: probeer dan de identiteit van de afzender en diens intentie te controleren via een ander communicatiekanaal (e-mail vs. telefoon).

Wat moet je doen bij een poging tot phishing?

Wie toch het slachtoffer wordt van dergelijke oplichtingspraktijken, dient zo snel mogelijk volgende partijen te verwittigen (de info wordt volgens prioriteit opgesomd):

  • Card Stop 078 170 170: verlies/diefstal van je debetkaart (vdk- of Jovo-kaart) of kredietkaart (Visa). Beschikbaar 7/7, 24u per dag.
  • vdk bank phishing@vdk.be : verwittig vdk bank 24u op 24u 09 267 33 11: verwittig vdk bank binnen de kantooruren. 
  • Meldpunt https://meldpunt.belgie.be: meldpunt opgericht door de Federale Overheidsdienst Economie om allerlei vormen van oplichting, bedrog, fraude en illegale handelspraktijken te melden. 

Conclusie: Hou je pincode en bankgegevens geheim. vdk bank zal je nooit persoonlijke informatie via e-mail of andere communicatiekanalen vragen. Dus er is dan ook geen enkele reden om deze aan een derde te geven. Ter info: Op de website www.safeinternetbanking.be (van Febelfin) vind je nog meer info over phishing.

Contact