Veilige betalingen

Bij vdk bank hechten we veel belang aan correct en veilig betalen. We baseren ons hierbij op de Europese regelgeving voor het betaalverkeer.

Je hoorde vast al eens over ‘PSD2’. Deze nieuwe versie van de ‘Payment Services Directive’ beschrijft hoe betaaltransacties moeten verlopen zodat je als consument goed beschermd bent.

Voor ons vormt dit de basis om jou, als klant, toe te laten in mobile@vdk, online@vdk of met een handige contactloze kaart zonder moeite betalingen uit te voeren.

De PSD2 richtlijn verplicht banken ook om betaalrekeningen die online te raadplegen zijn, toegankelijk te maken voor erkende derde partijen. Een bedrijf met een door de toezichthouder toegekende vergunning kan vervolgens rekeninginformatie opvragen bij verschillende banken en betalingen laten uitvoeren vanaf deze rekeningen via een eigen mobiele app of website.

Sinds begin juni 2019 biedt vdk bank aan deze spelers de mogelijkheid om ook rekeningen bij vdk bank hierin op te nemen. Dat kan uiteraard alleen maar als je daar je expliciete toestemming voor geeft. Je kiest per rekening welke specifieke derde partijen toegang krijgen.

Ook voor deze nieuwe mogelijkheden staat veiligheid voorop. Het uitwisselen van de rekeninginformatie en betalingen gebeurt via een API. Dat is de softwarelink waarlangs de financiële data tussen vdk bank en de tegenpartij uitgewisseld wordt. Deze communicatie is beveiligd en de werking werd gevalideerd door de Nationale Bank van België. vdk bank koos bewust voor een API omdat we op die manier enkel de benodigde informatie uitwisselen die voor de gekozen dienstverlening van belang is.

vrouw met gsm

Transparantie

vdk bank helpt jou als klant om het overzicht te bewaren. In het ‘Toestemmingen’ scherm in mobile@vdk en online@vdk zie je in één oogopslag op welke vdk-betaalrekeningen je aan andere financiële spelers toestemming gaf om de rekeninginformatie op te vragen en in hun interface met jou te delen of langs welke derde partij je een overschrijving initieerde op je vdk-betaalrekening.

Wat betekent dat ...

voor jou als klant?

Kies je er als klant voor om je betaalrekeningen toe te voegen aan een andere toepassing dan mobile@vdk of online@vdk, let er dan steeds op dat je hiervoor expliciete toestemming geeft via je kaart en kaartlezer op de online@vdk handtekenpagina. Zonder toestemming krijgt een derde partij geen toegang tot je betaalrekening.

Geef nooit je geheime kaartcode door aan iemand anders. Enkel informatie van  betaalrekeningen die jij hebt toegevoegd aan de andere toepassing zal uitgewisseld worden. Voor alle andere rekeningen blijf je terechtkunnen in mobile@vdk of online@vdk.

Bekijk hier de leaflet van de Europese Commissie over 'jouw rechten bij het uitvoeren van betalingen in Europa'.

voor andere financiële spelers?

Financiële spelers die, op basis van de PSD2-regelgeving, gebruik willen maken van de mogelijkheid om rekeninginformatie op te halen en betalingen te initiëren vanaf een vdk bank-rekening kunnen alle noodzakelijke documentatie en de testomgeving vinden via het vdk bank PSD2 developer portal

vdk bank beschouwt de API als dé enige, veilige en door de regulator gevalideerde interface voor gebruik door rekeninginformatiedienstaanbieders en betalingsinitiatiedienstaanbieders.

We publiceren statistieken over de werking van onze API:

In deze sectie van de vdk bank-website zullen een aantal kritische prestatie-indicatoren vergeleken worden met de bestaande bankeigen klantentoepassingen.