Elon Musk die met Tesla het elektrisch autorijden populair heeft gemaakt, kwam terug op zijn eerdere beloftes om tegen 2030 20 miljoen elektrische wagens per jaar te produceren. Ook de grote baas van Volkswagen wees nog maar eens op het gebrek aan laadpalen en vooral op het snel dreigende grondstoffentekort. Met name lithium zou niet genoeg voorradig zijn. En dat blijkt ook uit de feiten : voor dit jaar nemen Volkswagen en Mercedes al geen bestellingen voor elektrische wagens meer aan.

Het is de droom van velen om elektrische wagens op hetzelfde prijsniveau te brengen als die met een thermische motor, maar volgens een studie van de bank Wells Fargo zal de recente stijging van de grondstoffenprijzen voor een vertraging van tien jaar zorgen om die ambitie te realiseren.

Bij vdk bank zijn we ook aan het overschakelen op elektrische wagens, maar we zijn ons er heel goed van bewust dat de milieu-en klimaatproblematiek complex is. Volgens ons is de mobiliteit van de toekomst multimodaal.

De elektrische wagen is beter dan de wagen met een verbrandingsmotor maar is zeker niet de heilige graal. Onze lokale verankering zorgt ervoor dat al heel wat medewerkers met het openbaar vervoer en de fiets naar het werk kunnen komen.