Gezond eigenwijs

Dankzij de klantgerichte aanpak van alle vdk’ers boekten we vorig jaar een nettowinst van 15,78 miljoen euro. De woonkredieten namen toe met 13,62 procent en de spaarfondsen stegen 4,06 procent.

Leen dankt de positieve resultaten aan de gezonde, eigenwijze aanpak van vdk bank, met een sterke klemtoon op eerlijk advies en een persoonlijke service. ‘De doorgedreven inzet van onze medewerkers en ons duurzaam tweesporenbeleid – streng op het vlak van ethische herbeleggingen en gericht op het uitbouwen van duurzame klantenrelaties – maken ons een unieke speler op de markt en dragen ertoe bij dat we jaar na jaar sterke resultaten kunnen voorleggen. Onze focus op groei, stabiliteit en duurzaamheid loont.’

Tussen de mensen

Vorig jaar vierde vdk bank haar 30ste verjaardag als hoofdsponsor van KAA Gent, de voetbalclub in onze historische thuisstad Gent. Vandaag komen we thuis in meer dan één stad of streek. Omdat vdk bank zowel letterlijk als figuurlijk tussen de mensen wil staan, openden we twee nieuwe vestigingen in Leuven en Mechelen en houden we de openingsuren bewust ruim. Ook digitaal zetten we in op een vlot klantencontact: we staken de vdk-app in een nieuw, gebruiksvriendelijker jasje en introduceerden contactloze betaalkaarten, instant payments, mobiel werken en een nieuw aanmeldingsbeleid met veel aandacht voor persoonlijke privacy. Zo legden we meteen de basis voor onze digitale transformatie in 2019.

Eerlijke producten

Als duurzame, ethische bank gaan we prat op eerlijke producten met een eerlijk rendement. Op producten die ook oog hebben voor niet-financiële criteria, zoals mensenrechten en milieu. Zowel bij de herbelegging als de aankoop van financiële middelen kiest vdk bank bewust voor duurzaam. Als het om controversiële producten en productieprocessen gaat, hanteren we de strengste criteria in de sector. Fairfin, de vzw die mensen wil aansporen om verantwoord om te gaan met geld, onderzocht vorig jaar samen met de Belgische Coalitie tegen Kernwapens de investeringen van Belgische instellingen in kernwapens. Dankzij ons strenge beleid scoorde vdk bank uitstekend – in ons beleggingsuniversum sluiten we categorisch de volledige wapenindustrie uit.
Leen benadrukt de maatschappelijke rol van vdk bank: ‘De wereld is volop in verandering. Onze klanten verwachten meer dan ooit dat we als bewuste bank de toekomst positief sturen. Op dit moment herbeleggen we 93% van alle middelen in duurzame initiatieven en producten. We blijven ons dagelijks inzetten om dat cijfer nog te verhogen. Want wij willen investeren in een wereld die dezelfde kansen biedt aan de volgende generaties.’

Kansen geven

Duurzaamheid is bij vdk bank veel meer dan ‘transparantie’ en ‘zorg dragen voor het milieu’. Het is kijken met een ruime blik en kansen geven aan wie kansen verdient: zorginstellingen, scholen, sociale woningbouw. Door projecten te ondersteunen met een ecologische, maatschappelijke of sociale meerwaarde, maken we onze duurzame beloftes concreet in de buurten waar we actief zijn.
vdk bank financiert al decennialang projecten voor kansarmen, tewerkstellingsprojecten en initiatieven in de sociale economie. Begin dit jaar sloeg onze bank de handen in elkaar met gelijkgestemde organisaties voor Sign for my Future, dat op korte tijd is uitgegroeid tot de breedste klimaatcoalitie ooit. We zamelden 3.024 handtekeningen in op onze klimaatpetitie en planten dit najaar voor elke tien handtekeningen een boom in regio Deinze.

vdk bank wil actief blijven meebouwen aan de toekomst van haar klanten. ‘vdk’ers zijn gekend in hun buurt. Bestaande en potentiële klanten kunnen bij hen terecht voor een menselijke uitleg rond soms moeilijke financiële beleggingsproducten of woonkredieten. Mensen duidelijkheid en gemoedsrust brengen, ook zo willen we een belangrijke sociaal-maatschappelijke rol opnemen.’