Zuid-Amerikaans verhaal
8 maart 2021. De webshop Funky Pure staat definitief online. Na zes jaar denken, broeden, overwegen. Na de plannen even terug op te bergen, om uiteindelijk dit jaar – letterlijk – uit de kast te komen. Want, zo beaamt de oprichtster: “Alles moest kloppen”.
Bij de geboorte van haar dochter in 2014 vond Lalitha niet wat ze zocht: duurzame kinderkledij. “De ‘groene’ merkjes, zeg maar. Kwalitatief, milieuvriendelijk, en zonder giftige stoffen.” Het antwoord lag in Chili, Zuid-Amerika, waar ze kledingmerken vond die doen wat ze beloven: kledij maken uit organische stoffen, met natuurlijke kleurstoffen, en dat in faire omstandigheden. Alles waar Funky Pure vandaag voor staat. Ondertussen voegde Lalitha ook enkele Belgische en Spaanse merken toe aan de Funky Pure-collectie, allemaal volgens hetzelfde principe. “Wij gaan voor kwaliteit, uniciteit en comfort. Voor slow fashion. Voor stuks die je kan doorgeven van kind op kind, zonder dat de kleur vervaagt of de vorm verandert.”
Duurzaamheid en transparantie
Funky Pure selecteert haar leveranciers op basis van drie criteria. Streven de leveranciers net als Lalitha naar organische materialen? Dan passen ze perfect binnen de Funky Pure-filosofie. “Als tweede is de transparantie – in welke omstandigheden de kledij wordt gemaakt – voor ons heel belangrijk. We vragen een inkijk in de ateliers, en ook foto’s en filmpjes behind the scenes.” Als derde criterium is er het persoonlijk contact met de leveranciers. “Enkele leveranciers zijn ondertussen zelfs vrienden geworden. Die open communicatie willen we graag ook doorgeven aan onze klanten.”
Maatschappelijke meerwaarde
De meerwaarde van Funky Pure is tweeledig: enerzijds focust de webshop op het ecologische, het duurzame. Op organische stoffen – van biologisch pimakatoen tot 100% puur linnen. Op tijdloze ontwerpen ook, die jaar na jaar verkocht, gedragen en doorgegeven kunnen worden. Anderzijds krijgen kinderen de boodschap: ‘Je bent uniek zoals je bent’.