Van repair café tot MAAKbar

"Na 7 jaar Repair Cafés in Leuven en in 2017 ook de eerste Geefpleinen, zijn we op 1 april 2019 officieel gestart met MAAKbar, een burgerinitiatief van vrijwilligers dat 99,9% uitgaat van het circulaire gedachtegoed." MAAKbar, dat is niet alleen een werkplaats waar handige Harry’s en Henriettes hun kapotte spullen herstellen, maar ook een ontmoetingsplaats. Daar is een gereedschapsbibliotheek en een plantenasiel, daar zijn zero waste workshops en andere workshops in samenwerking met Femma, Orios … en zelfs officiële opleidingen om kleding en klein elektro te herstellen. En er is een circulaire wandeling op maat van organisaties, scholen en bedrijven waarbij ze de handelaars in de kijker zetten. "Sinds kort hebben we ook een leuk, origineel aanbod aan geschenkjes uit restmaterialen, allemaal gemaakt in sociale ateliers of door startende circulaire ondernemers." Wat ze met dit alles willen bereiken? "Een circulaire economie, waarin we alles delen, herstellen en hergebruiken. En die zo laagdrempelig, zo mainstream mogelijk maken – toegankelijk voor iederéén.”

Maakbar 2
De circulaire economie concreet, laagdrempelig en mainstream maken voor Jan met de pet, dat is de missie van MAAKbar.
Magda Peeters

Projectduwer MAAKbar

Iedereen circulair

Die iederéén, dat zijn niet enkel kwetsbare doelgroepen en vrouwen, maar burgers uit alle lagen van de bevolking. "We bereiken een heel groot publiek van expats, studentengroepen, kwetsbare groepen, oudere mensen, sympathisanten, mensen die met duurzaamheid bezig zijn … En via de UiTPAS is MAAKbar extra voordelig.” Inclusiviteit – verbondenheid – en participatie is voor de organisatie dan ook heel belangrijk. “Bij ons zitten de burgers aan het stuur, en die mogen elk een eigen inbreng doen. We werken niet conceptueel, we zijn doeners. Ik schrijf de dossiers, en op papier ben ik officieel wel projectcoördinator, maar noem me maar gewoon projectduwer”, glimlacht Magda. Want MAAKbar is bottom-up. En gaat via organisaties ook actief op zoek naar vrijwilligers om al haar projecten te realiseren. "Kortom: bij MAAKbar maken we het allemaal samen.”

Op naar een circulaire toekomst

“Delen en uitlenen, zowel auto’s, fietsen, gereedschap als kledij, dat is de toekomst”, aldus Magda. Volgens haar krijgen bestaande handelaars en ondernemers in Leuven er meer oog voor en spelen ze er steeds vaker op in. Want minder spullen aankopen en meer spullen hergebruiken, dat is een must voor een circulaire economie, een duurzamer leven, een maatschappij waarin de cirkel rond is. “Mensen moeten zich gewoon bewust zijn van de mogelijkheden, zowel in steden als in dorpen, en dat is niet altijd het geval. Door op een vaste plek en een vast tijdstip bijvoorbeeld Repair Cafés te organiseren, wordt het tastbaarder en eenvoudiger. Zichtbaarder ook.”

Dicht in de buurt

In de zoektocht naar een ethische bank die aansluit bij de missie van MAAKbar, kwam de organisatie automatisch uit bij vdk bank. “In de eerste plaats omdat de bank investeert in duurzaamheid. Maar gaandeweg ontdekten we ook de andere voordelen. Zo heb ik ondertussen een heel goede band gekregen met de kantooreigenaar. Dat persoonlijk contact waar wij als organisatie zoveel belang aan hechten, kunnen we doortrekken in ons onderhoud met vdk bank, een echte troef. Dat ze toevallig ook heel dicht bij ons in de buurt zitten, is extra mooi meegenomen.”